Судебные полномочия включают в себя проверку соответствия установленной законодательством процедуры, связанной с принятием решения об отзыве депутата по инициативе граждан, согласно КАС ВС.


Судебная коллегия Кассационного административного суда Верховного Суда подчеркнула, что права депутатов должны быть защищены всеми сторонами, участвующими в подобных правоотношениях, включая высшее руководство политической партии, её местные организации, а также территориальные избирательные комиссии и другие.

Одновременно с этим, депутат, который находится под рассмотрением вопроса об отзыве, обязан следовать установленным процедурным требованиям и демонстрировать другим участникам правоотношений свою готовность добросовестно исполнять свои обязанности и осуществлять предоставленные ему права. Об этом информирует Восьмой апелляционный административный суд.

Обставини справи № 380/4166/22

25 жовтня 2020 року під час чергових виборів до Львівської обласної ради ОСОБА_1 здобула мандат депутата, представляючи Львівську обласну організацію політичної партії "Українська Галицька Партія".

Згідно з витягом з протоколу №22/01-2022 конференції Львівської обласної організації політичної партії "Українська Галицька партія", що відбулася 22 січня 2022 року, організація ухвалила рішення про ініціювання відкликання депутата Львівської обласної ради, зокрема ОСОБА_1, на підставі пунктів 2, 3 та 4 частини 1 статті 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

Згідно з протоколом №23/01-22 засідання Політичної ради політичної партії "Українська Галицька Партія" від 23 січня 2022 року прийнято рішення про відкликання за народною ініціативою, зокрема ОСОБА_1 відповідно до внесеної конференцією Львівської обласної організації політичної партії "Українська Галицька партія" пропозиції з підстав, що передбачені п. 2, 3, 4 ч. 1 ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а саме: у період з 01 грудня 2020 року по 01 грудня 2021 року депутат не підтримував зв'язку з Львівською обласною організацією "Українська Галицька Партія"; депутат не повідомив та не проінформував виборців про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, доручень виборців; не вів регулярний, не рідше одного разу на місяць, прийом виборців, а також не оприлюднив дні, години та місце прийому виборців (громадян); підтримка депутатом Меморандуму про співпрацю всупереч рішенню Політичної ради політичної партії "Українська Галицька Партія" та невиконання рішення Політичної ради політичної партії "Українська Галицька Партія" щодо застереження від співпраці із окремими фракціями політичних партій; депутат не звітував перед виборцями в період з 01 грудня 2020 року по 01 грудня 2021 року; голосування депутатом питань та проєктів рішень, які включені до порядку денного для розгляду на пленарному засіданні з порушенням Регламенту Львівської обласної ради.

Позивач, вважаючи, що рішення Політичної ради партії "Українська Галицька Партія" щодо відкликання за народною ініціативою від 23 січня 2022 року є незаконним і таким, що потребує скасування, подав до суду відповідний позов.

31 травня 2023 року Львівський окружний адміністративний суд ухвалив рішення, яким повністю задовольнив позов. Суд визнав рішення Політичної ради політичної партії "Українська Галицька Партія" щодо відкликання депутата Львівської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою від 23 січня 2022 року протиправним і скасував його.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2023 року скасовано рішення суду першої інстанції та прийнято постанову, якою у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.

Не приймаючи рішення апеляційного суду, позивач подала касаційну скаргу, в якій просить скасувати ухвалене судове рішення та підтвердити рішення суду першої інстанції.

Висновки КАС ВС

Верховний Суд підкреслює, що положення Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" вимагають письмового інформування депутата, щодо якого планується розгляд питання про його відкликання, про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, але при цьому не уточнюють, яким чином має бути здійснене таке повідомлення.

Враховуючи обставини, встановлені апеляційним судом щодо направлення позивачу повідомлень про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, Верховний Суд дійшов висновку, що всі можливі заходи були вжиті для інформування позивачки про проведення Конференції.

У світлі юридичної сутності процесу відкликання депутата місцевої ради за ініціативою громадян та наслідків, що виникають для депутата, Верховний Суд у своїй постанові від 21 грудня 2023 року у справі № 560/5385/22 підкреслив, що права депутатів повинні бути забезпечені всіма сторонами, залученими до цього процесу, включаючи вищі керівні структури політичних партій, місцеві осередки партій, територіальні виборчі комісії та інші. При цьому депутат, щодо якого розглядається питання відкликання, зобов'язаний дотримуватися встановлених процедурних вимог та демонструвати готовність відповідально виконувати свої обов'язки й реалізовувати надані йому права перед іншими учасниками правовідносин.

Окрім цього, Верховний Суд підкреслив, що процедура відкликання депутата місцевої ради за ініціативою громадян детально визначена у законодавстві.

Позивач, в свою чергу, має можливість захищати свої інтереси та вимагати від суду перевірки дотримання відповідачем законодавчо встановленої процедури і правил, що регулюють відкликання депутата на підставі народної ініціативи.

На фоні цього колегія суддів зазначила, що в рамках перевірки законності рішення вищого керівного органу політичної партії суд не має права втручатися у дискреційні повноваження та впливати на свободу вибору керівництва партії щодо оцінки дій депутатів, обраних за підтримки місцевої організації політичної партії. Замість цього, судове повноваження полягає у перевірці дотримання законодавчо визначеної процедури ухвалення рішення про відкликання депутата за народною ініціативою.

Верховний Суд констатував, що висновок суду апеляційної інстанції по суті спору є правильним, обґрунтованим, відповідає нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваного судового рішення відсутні, в тому касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

Переглянути постанову Касаційного адміністративного суду Верховного суду від 30 вересня 2024 року у справі № 380/4166/22 можна, скориставшись цим посиланням.

Related posts