Експерти щодо міжнародних вантажних перевезень: напруга між Польщею та Україною може зберігатися протягом наступного десятиліття.


Напруження між Києвом і Варшавою у сфері міжнародних перевезень можуть тривати навіть 10 років, якщо за цей час не запроваджувати стандарти Євросоюзу, використовуючи досвід євроінтеграції Польщі.

Цю інформацію озвучили фахівці з України та Польщі, а також представники транспортної галузі під час круглого столу, присвяченого викликам у сфері перевезень. Захід відбувся у Варшаві за ініціативи Спілки українських підприємців (СУП), повідомляє агентство Укрінформ.

"Якщо темпи впровадження європейських норм у транспортній сфері в Україні залишаться на нинішньому рівні, то процес реформування може зайняти від 10 до 14 років," - підкреслила директорка Центру міжнародного співробітництва СУП Марта Кіндрись.

Виконавча директорка Спілки українських підприємців, Катерина Глазкова, підкреслила, що обом сторонам не слід відкладати справу на десятиліття. Необхідно залучити бізнес-спільноти обох країн до формування пропозицій, які згодом можна буде передати урядам. Вона також зазначила, що СУП готова активно сприяти розробці цих ініціатив.

Експерт Центру східних досліджень (OSW) Конрад Поплавський зазначив, що на початковому етапі повномасштабної війни Росії проти України відзначалась лібералізація ринку міжнародних перевезень, що призвело до відкриття європейських ринків для українських перевізників.

"У звичайних умовах така лібералізація (з країною-кандидатом - ред.) відбувається дуже повільно, є перехідні етапи, що дозволяють усім учасникам ринку пристосуватися до нових умов. Але на початку війни зміни відбулися дуже швидко. Тепер, коли ми бачимо, що війна є довготривалою, треба опрацьовувати нові механізми підтримки України з урахуванням інтересів Польщі", - заявив Поплавський.

Він зізнався, що обидві держави не були підготовлені до цих змін: з польського боку спостерігався брак належного контролю за перевезеннями.

"На сьогоднішній день залишається незрозумілим, чи насправді українські перевізники вчиняли правопорушення. В умовах брак інформації починають циркулювати чутки та спекуляції", - зазначив Поплавський.

Президент Асоціації роботодавців транспорту та логістики Польщі Мацей Вронський підкреслив, що темпи економічного зростання в Європейському Союзі знизилися на 2-3%, що, в свою чергу, призвело до зменшення попиту на транспортні послуги. Це, як зазначив Вронський, має значний вплив на більшість польських перевізників.

"Конкуренція на ринку є надзвичайно інтенсивною: у Польщі налічується 105 тисяч перевізників, серед яких лише 400 є великими компаніями, а решта – це мікропідприємства. Для них будь-яка зміна в ринковому балансі чи зменшення попиту може загрожувати їхньому виживанню," – зауважив Вронський.

За його словами, системна проблема часто залишається поза увагою в порівнянні з питаннями конкуренції з українськими перевізниками. Водночас, збільшення торговельних оборотів між Польщею та Україною створює можливості для роботи також для польських перевізників. При цьому Вронський підкреслив важливість забезпечення рівних умов для функціонування як польських, так і українських перевізників на ринку. Це включає в себе не лише черги на кордоні та умови праці водіїв, але й штрафи на дорогах, адже всі ці фактори впливають на собівартість послуг і можуть викликати напруженість між перевізниками обох країн. Він зазначив, що урядам Польщі та України слід спільно розробити механізми контролю та нагляду.

Президент Асоціації роботодавців транспорту та логістики Польщі висловив переконання, що швидке впровадження стандартів ЄС в Україні в сфері транспорту дозволить зняти більшість існуючих нині проблем між перевізниками двох країн.

Віктор Коптєнков, співзасновник компанії D'Art Logistic Ukraine, яка здійснює перевезення на польському та українському ринках, висловив свої думки щодо необхідності уніфікації стандартів роботи перевізників, а також обговорив питання ціноутворення і звітності. Він зазначив, що Україна вже перейшла на електронний документообіг, запровадивши електронні накладні, в той час як у Польщі все ще потрібно заповнювати безліч паперових документів. На думку бізнесмена, польський досвід впровадження європейських стандартів, зокрема системи моніторингу перевезень SENT, допоможе Україні наблизитися до митного союзу з ЄС і прискорити виконання Угоди про асоціацію в цій сфері.

Анджей Рудка, радник правління Конфедерації Lewiatan та керівник групи, що займається співпрацею з Україною, підкреслив, що польська сторона усвідомлює складну ситуацію, в якій опинилася Україна. Однак він закликає Київ пришвидшити реформи, необхідні для вступу до Європейського Союзу. За його словами, без таких змін процес переговорів може затягнутися.

Відбулося неочікуване відкриття спільних ринків Європейського Союзу в різних секторах, практично без жодних обмежень, і зараз ми вступаємо в етап переговорів, які можуть тривати кілька років. Якщо ці переговори затягнуться, чи зможе ЄС зберегти цей пільговий режим для України? Існує ризик, що ці преференції можуть бути скасовані, і українська сторона повинна це усвідомлювати. Нам потрібно разом із українськими партнерами на європейському ринку досягати спільних цілей, а не протистояти змінам," - підкреслив Рудка.

Як відомо, з 1 листопада 2024 року Польща має намір запровадити зміни, згідно з якими система моніторингу SENT повинна бути обов'язковою для всіх перевізників товарів територією цієї країни, в тому числі з країн, що не входять до ЄС. Це нововведення має урегулювати чинні проблеми на ринку, про що з посиланням на урядовців Польщі неодноразово писали ЗМІ.

Водночас угода між ЄС та Україною щодо лібералізації міжнародних перевезень, згідно з якою українські перевізники не мусять отримувати відповідні дозволи, продовжена до червня 2025 року. В угоді є поправка, що дозволяє призупинити дію угоди на територію одної з держав-членів ЄС, якщо внаслідок її дії виникне ситуація, що загрожуватиме безпеці цієї країни (ця поправка є важливою для Польщі).

Related posts